VMware Communities > VMware User Groups > EMEA > Denmark VMware User Group > Discussions

This Question is Possibly Answered

1 "correct" answer available (10 pts) 2 "helpful" answers available (6 pts)
8 Replies Last post: Jul 11, 2007 7:52 AM by mikmak

Begynder VMware Server - How is it done?

Jul 10, 2007 9:58 AM

Click to view tp@j-d-c.dk's profile Lurker tp@j-d-c.dk 4 posts since
Jul 10, 2007
Hejsa alle sammen

Jeg forsøger at lave noget remote backup vha. VMware, Backupexec og VPN.

Jeg har en IBM Server 3,2 Xeon med 2 GB DDR2 RAM.

Jeg har installeret Windows Server 2003 og installeret VMware Server der på, som det eneste overhovedet.

Jeg har 6-8 kunder der gerne vil have taget remote backup af deres servere så har derfor lavet lige så mange virtuelle windows XP installationer med Veritas Backup exec installers.

De er alle sat op til at benytte 256 mb ram og med bridget netværk. Selve dataen ligger på et NAS med 4 x SATA300 500 GB diske i RAID 5 (skal jo være plads til udvidelse) Jeg har installeret VPN klienteren på alle de virtuelle XP installationer og kan sagtens komme igennem til de respektive netværk, men så stopper legen godt nok også for mig:o(

Alle hostene låser hvis de skal kørere længere tid af gangen, kan jeg ikke kontakte dem og bliver nød til at lukke dem ned gennem task manageren på Windows Serveren for at få adgang til dem igen, alt dettte er uden jeg er begndt at tage backup overhovedet.

VPN bliver ustabilt og jeg er nød til at skifte mellem bridget og NAT for at få forbindelse igen for at kunne komme på de forskellige VPN tunneler.

Min internet forbindelse er statisk og hver virtuel XP har egen fast IP direkte på internettet igennem en Fortigate Firewall. Hastigheden burde være rigelig med en redundant 100/100Mbit fiber

Det jeg søger her inde er nok lidt gode råd og evt. links til nogle guides, hvis de overhovedet findes.

Hvis i... altså jer der har leget meget med VMware Server, kan fortælle mig at mit projekt er dødsdømt på forhånd er jeg meget interesseret i at vide det da det er ved at ha været utrolig tidskrævende med hver eneste succes oplevelse efterfuldt af en endnu større nedtur.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt for er godt nok gået fast... alle gode råd er utrolig velkommene....

Fortsat god tirsdag alle sammen...

På forhånd tak
Re: Begynder VMware Server - How is it done? Jul 10, 2007 11:35 AM
Click to view thedafa's profile Enthusiast thedafa 146 posts since
Feb 4, 2007
Hejsa.

Et par af de hurtige:

Har du prøvet at køre en virtuel maskine uden VPN softwaren, for at se om det er det som konflikter? Prøv helst en helt nyinstalleret XP uden for meget 3parts software lagt i.

Har du prøvet at lukke alle virtuelle maskiner ned undtagen én og så holde øje med den?

Kan du se noget på host maskinen, evt i task-manageren, med ressourcer som bygger sig op?

Mht. backuppen - Har du prøvet at køre backup uden om VPN-grejet? Altså tage en backup fra lokalnettet eller hvad du nu har adgang til?

Jeg har selv en VMware Server kørende på en "server" (alm workstation med 4GB RAM og alm diske), den kører fint, men der kører også kun 3-4 virtuelle maskiner på.

Ved sådan et projekt ville jeg nok hellere have valgt en linux på hostmaskinen, men det kræver jo self at man kender det.

--
dafa
Re: Begynder VMware Server - How is it done? Jul 10, 2007 1:57 PM
in response to: thedafa
Click to view A.Mikkelsen's profile Expert A.Mikkelsen 452 posts since
Feb 27, 2006
Vil give dafa ret. VMware Server kører bedst på Linux.
Du kan finde vejl. her til Ubuntu og FC6.
http://www.amikkelsen.com/?cat=10

Jeg havde en VMware Server kørende på Linux hvor i der kørte 4-7 XP VM'er. Serveren var connected til vores DMZ med 1 netkort.
Hver VM kørte bridged og med egen static IP. XP'erne blev dagligt brugt af brugerne til at connecte ud til kunder via forskellige VPN'er.

Så jeg vil mene at det ikke er VMware Serveren der er problemet, men nærmere det host OS du bruger (Windows 2003).

A. Mikkelsen
Re: Begynder VMware Server - How is it done? Jul 10, 2007 3:10 PM
in response to: A.Mikkelsen
Jul 10, 2007
Hm okay det havde jeg så ikke lige forudset... troede egentlig Windows Server 2003 var et udemærket valg, men i det jeg ikke har den helt store erfaring i linux, mon ik jeg bare løber i problemerne der i stedet for.

Jeg har forsøgt med bare en virtuel xp kørende og det funker bare uden problemer, med 2 går den os fint, men så snart jeg kommer op på 4+ så går den helt gal

Både min 2003 og alle XP'erne er helt rene installationer uden noget som helst installeret foruden Veritas self, men tvivler på den fucker netværket op i de virtuelle maskiner:o(

Hmm syns jeg har været opmærksom på de ting i har foreslået mig... lige bortset fra linux problematikken, som jeg godt nok helst så mig foruden, men jeg vil ihvertfald lige tage det op til overvejelse, har i nogle gode guides eller bare lidt hjælp på vejen... får vist brug for det:o)
Re: Begynder VMware Server - How is it done? Jul 10, 2007 3:12 PM
in response to: tp@j-d-c.dk
Jul 10, 2007
A.Mikkelsen tak for linket:o)
Re: Begynder VMware Server - How is it done? Jul 10, 2007 3:15 PM
Jul 10, 2007
Noget som page filer og hukommelsen i XP hostene er det noget man skal ændre på for at få bedre ydelse ellers skal de bare stå, som jeg ville i min alm XP installation?
Re: Begynder VMware Server - How is it done? Jul 10, 2007 11:59 PM
Click to view A.Mikkelsen's profile Expert A.Mikkelsen 452 posts since
Feb 27, 2006
Jeg ville ikke ændre noget.
Re: Begynder VMware Server - How is it done? Jul 11, 2007 3:38 AM
Click to view moenster's profile Expert moenster 854 posts since
May 19, 2004
VMware
Hvor mange diske er der i din host, og hvordan er de konfigureret?

Lad os antage at du ikke har så meget disk I/O og at dine XP-maskiner har lige lovligt lidt med RAM konfigureret, hvilket tvinger dem til at bruge deres egen pagefil, så får du hurtigt en flaskehals på diso I/O.

Jeg vil ikke anfægte at Server kører bedre på Linux, men du skal stadigvæk kunne køre fornuftigt på Server 2003.

Hvad nu hvis du prøver kun at afvikle 4 maskiner konfigureret til 384 MB, hvordan ser det så ud?

M.v.h. Henrik
Re: Begynder VMware Server - How is it done? Jul 11, 2007 7:52 AM
Click to view mikmak's profile Novice mikmak 6 posts since
Sep 30, 2005
er det din xp/win2003 der laver vpn eller fortinet boks, hvis det første hvad så med at få din fortinet til at lave vpn delen, det flytter en hel del belastning fra din VM, dernest lav en minimalistsik XP du kan bruge NLITE, med det kan du få en sindsyg hurtig XP der ikke har alt muligt mærkeligt installeret.

Som minimun sætter jeg under "computer/egenskaber/advance" og så ydelse til "bedste hastighed", dernæst fjerne jeg aservice som alligevel ikke skal bruges.

hvorledes er netopsætningen, er det flere netkort i din server, og hvad med hastigheden til din NAS, har set "dårlige NAS" der havde den mest syge hastighed, under 5MB i skriv med kun 1 host tilslutte, i dit tilfælder er det jo faktisk mange der skriver samtidigt.

Hygge
Michael

Actions